Kína arra bátorítja autógyártóit, hogy falják fel riválisaikat
A kínai állam azon van, hogy akvizíciókra bátorítsa országának legnagyobb autóipari nagyvállalatait, a Shanghai Automotive Industry-t (SAIC), illetve a China FAW (First Automobile Works) csoportot, ezzel próbálva új életet lehelni autóiparába.
Mint az emlékezetes, néhány éve a SAIC szerezte meg az egykori MG-Rover típusok gyártási jogait, és Roewe 550 néven a Rover 75-ös alapjaira rittyentett sportos külsejű szedánt, a FAW pedig a német Volkswagennel létesített közös vállalatáról, valamint VW és Audi alapú modelljeiről lehet ismerős.
Ricon Xia, a Daiwa Associate Holdings elemzője szerint az erre vonatkozó tervezet agresszívabb annál, mint azt piac várja tőle, és a kormányzat a helyes időben a helyes intézkedést hozza ezzel annak érdekében, hogy olyan autógyártókat neveljen ki, akik aztán képesek lesznek versenybe szállni tengerentúli riválisaikkal.
A két nyilatkozó szerint kormány terve alapján az ország 14 legnagyobb autógyártója 10 gyártóba tömörülne.
Az is szerepel a kínai állam törekvései között, hogy az országos autó eladások növekedésének szintjét újra 10 % fölé tornásszák. A „China Association of Automobile Manufacturers” (Kínai Autógyártók Szövetsége) szerint az elmúlt évben „csupán” 6,7 %-kal emelkedtek az eladások 9,4 millió darabra – ez a leggyengébb növekedési adat az elmúlt tíz évben.
A cél, hogy 2011-re két vagy három autógyártó értékesítése elérje a 2 milliós darabszámot, valamint további négy-öté az 1 milliót.
A SAIC Motor 1,72 millió járművet adott el az elmúlt évben. Összehasonlításul: a válságban megtépázott tekintélyű GM 8,35 millió, az újdonsült világelső Toyota pedig 8,97 millió autót tudott a tavalyi évben eladni ÚGY hogy az előbbi 11%-kal esett vissza, utóbbi pedig 4 %-kal.
Tekintve, hogy jelenleg a legtöbb piacon hanyatlanak az újautó eladások, és tudván, hogy ezek a gyártók még e közben is évi 6-7 %-ot tudnak növekedni, egy ilyen terv esetleges megvalósulása mélységes aggodalomra adhat okot az autópiac hagyományos, nagy márkái körében.
Kína valóban a legjobb pillanatot választotta, hogy vállalatait a világon mindenfelé döglődő autóipar meghódítására indítsa.
Bloomberg